2008. december 19., péntek

Beigli

Két részletben készült életem első beiglije :) Gyakorlatilag egy óra alatt megvolt cakkompakk, eredetileg csak diósat akartam gyártani, de aztán annyira egyszerű volt, hogy másnap gyorsan csináltam mákosat is. Mondom,  hogy az idén a tradicionális menüre megyünk :) 
Vannak, akik azt mondják, hogy a beiglit jól meg kell keleszteni, akkor nem reped a teteje, én nem ezt a receptúrát alkalmaztam, lett is rajta kis rianás, nem tökéletes, de a miénk és finom is (a diósnál még kibírtam, hogy ne kóstoljam meg, de a mákost muszáj volt tesztelnem).  



Hozzávalók:

A tésztához:
50 dkg liszt
egy kocka (azaz 25 dkg) Rama
5 ek porcukor
2 dkg élesztő
2 tojás sárgája
1 dl tej

A töltelékhez:
20 dkg darált dió és mák
8 ek cukor
5 ek méz
mazsola (melyet egy védett madárfaj imádata miatt kiahagytam)
1 dl víz
reszelt citromhéj

Liszt kimér, szobahőmérsékletű margarin felkockázva hozzá. Ujjacskákkal éppen, hogy elmorzsol, amíg nem  olvad el a vaj.  Külön pohárban, hideg tejben elkavar az élesztő, ez esetben nem kell felfuttatni, ne legyen meleg a tej, egy villával simán el lehet keverni az élesztőt a tejjel melegítés nélkül is. Porcukor, tojások sárgája a lisztes cucchoz,  a tejben simára kavart élesztő is hozzá. Összegyúr, átlátszó fóliával betakar a kis cipó és megy a hűtőbe aludni.  Közben rámegy a töltelék projektre az embör lánya. Egy deci víz forral, hozzá a cukor, olvadás után hozzá a dió (mák),  citromhéj. Aki nem táplál Baglyokat, tegyen bele mazsolát és fahéjat. Aki akar, vicceskedhet mérlegeléssel, hogy a tészta és a töltelék súlya azonos legyen. Én nem tettem. Megpihent tészta félbevág, kinyújt, három oldalon 1 centit behajt. Töltelék fele elsímít benne, felteker. Sütőpapírral kibélelt tepsibe helyez, majd kétszer ken, kétszer ken, felvert tojással. (az első réteg száradása után tegyük fel a másodikat).  Hurkapálcával jó alaposan megszurkál. 180 fokos sütőben, pirulásig süt. 

Nincsenek megjegyzések: